Παρασκευή 24 Ιουνίου 2011

Πρόταση για την αναδιάρθρωση του Τ.Ε.Ι. ΗΠΕΙΡΟΥ (της κα. Ζουμπούλη) .

Πρόταση για την αναδιάρθρωση της Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Περιφέρεια με επανεξέταση του ρόλου των ΤΕΙ Εφαρμογή περίπτωσης: ΤΕΙ Ηπείρου

Η πρόταση που ακολουθεί συντάχθηκε αφού εκτιμήθηκαν:
α) η τρέχουσα οικονομική - θεσμική συγκυρία και η εκπεφρασμένη ανάγκη εξορθολογισμού της λειτουργίας των δημόσιων φορέων
β) η εξέλιξη της διαβούλευσης για το μέλλον της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, με όσα συνεπιφέρει, είτε είναι ήδη τετελεσμένα (π.χ. διαμόρφωση μηχανογραφικού, εξαγγελία του Τεχνολογικού Λυκείου κλπ.), είτε προταθέντα (περιφερειακά συμβούλια ανώτατης εκπαίδευσης, Σχολή στη θέση του Τμήματος ως βασική ακαδημαϊκή οντότητα, ανάγκη διαβάθμισης της μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και ενίσχυσης της επαγγελματικής εκπαίδευσης κλπ.)
γ) η σημερινή κατάσταση του ΤΕΙ Ηπείρου (συνοπτικά), που μπορεί εν πολλοίς να θεωρηθεί τυπική περίπτωση περιφερειακού Τεχνολογικού Ιδρύματος:
Διαθέτει 13 Τμήματα (διασπαρμένα σε 4 πόλεις), τα οποία εντάσσονται σε 4 Σχολές.
Τρία από αυτά δεν περιλήφθηκαν στο φετινό μηχανογραφικό δελτίο.
Διαθέτει σημαντική κινητή και ακίνητη υποδομή και στις 4 πόλεις στις οποίες εδράζεται.
Διαθέτει προπαντός πολύτιμη τεχνογνωσία και εμπειρία στον τομέα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, με όλες τις δυναμικές, αλλά και τα προβλήματά της. Αυτό είναι ίσως και το πλέον δυναμικό του κεφάλαιο, που σε στρογγυλεμένα νούμερα αντιστοιχεί σε περίπου 90 μέλη ΕΠ, 15 μέλη ΕΤΠ, 4 μέλη ΕΡΔΙΠ, και 80 μέλη διοικητικού προσωπικού.

Ο στόχος της παρούσας πρότασης δεν είναι να δρομολογήσει καθολικές λύσεις για όλα τα υφιστάμενα ζητήματα, που είναι πολλά και επείγοντα. Είναι να προβάλλει μια οπτική γωνία που σπανίως βλέπουμε να υιοθετείται στις πάσης φύσεως ρητορικές που εμπλέκουν τον χώρο των ΤΕΙ, και η οποία θέτει ως προτεραιότητα την ακαδημαϊκή μας αξία και αξιοπρέπεια.
Είναι τοις πάσι γνωστό ότι η ελληνική τριτοβάθμια εκπαίδευση μαστίζεται από ακαδημαϊκό ρατσισμό: παρά την δια νόμου αναβάθμιση των ΤΕΙ σε ΑΕΙ, ουδέποτε ΤΕΙ και Πανεπιστήμια δεν κοινώνησαν την ίδια συνθήκη λειτουργίας. Δεν είναι της παρούσης να εξετάσουμε το γιατί και το πώς και ούτε προτιθέμεθα να αποποιηθούμε την μεγάλη ευθύνη που φέρουν τα ίδια τα ΤΕΙ για την κατάσταση αυτή. Αυτό που θέλουμε απλώς να υπογραμμίσουμε είναι ότι στο χώρο των ΤΕΙ (και μάλιστα σε βαθμό αισθητά μεγαλύτερο στην περιφέρεια από ότι στα μεγάλα κέντρα), πολλοί είναι οι επιστήμονες που ανταποκρίθηκαν με ζήλο στις απαιτήσεις του νομοθετημένου θεσμικού πλαισίου, διαμορφώνοντας στιβαρά βιογραφικά (άλλωστε οι απαιτήσεις εκλογής είναι εκατέρωθεν ουσιαστικά ίδιες), υπηρετώντας την έρευνα στον κλάδο τους (παρά τις δυσχερείς περί αυτού συνθήκες στο χώρο των ΤΕΙ), διαμορφώνοντας υψηλής ποιότητας προγράμματα σπουδών με διεθνή πιστοποίηση, με υποχρεωτική παρουσία των φοιτητών (σε αντίθεση με τα συνήθως άδεια αμφιθέατρα των Πανεπιστημίων), με καλές πρακτικές όπως η πρακτική άσκηση των φοιτητών, με όλο το φάσμα των δράσεων ακαδημαϊκής επικοινωνίας (συνέδρια, σεμινάρια, εκδόσεις, τηλεεκπαίδευση, διαδίκτυο κλπ.), με καλά εξοπλισμένα εργαστήρια, με συμμετοχή σε μεταπτυχιακά προγράμματα παρά την εν γένει περί αυτού απαξίωση των προτάσεών μας, παρά το άνισο ωράριο διδακτικής υποχρέωσης, παρά το άνισο μισθολόγιο και την εν γένει χρηματοδότηση κλπ.
Όλα αυτά δεν υφαρπάχθηκαν, δεν είναι αυτοφυή και συμπτωματικά: ήταν και είναι απαιτητά από το ίδιο το θεσμικό πλαίσιο της ενιαίας Ανώτατης εκπαίδευσης.
Όσοι, παρά τις αντιξοότητες και την πανταχού παρούσα κατάρα του "φτωχού
συγγενή", παρά το μείζον κόστος που έχει το να ζεις και να δημιουργείς στην άνυδρη επαρχία μιας υδροκέφαλης χώρας, τίμησαν τον ακαδημαϊκό ρόλο εφ' ώ ετάχθησαν, και υπηρέτησαν με συνέπεια το εν λόγω θεσμικό πλαίσιο, αισθάνονται ότι κινδυνεύουν σήμερα από μια ακόμη απαξίωση, την πιο ταπεινωτική απ' όλες.
Ήδη στην συνείδηση του κοινού, ακόμα και των φοιτητών μας, η επιλεκτική επιλογή αποκλεισμού τμημάτων ΤΕΙ από το φετινό μηχανογραφικό δελτίο, όταν όλοι γνωρίζουν ότι τα προβλήματά τους είναι εν πολλοίς προβλήματα που υφίστανται και στον Πανεπιστημιακό χώρο, γίνεται αντιληπτή σαν πολιτική διάκρισης. Μέσα σε τέτοιο κλίμα, αυτό που εξαγγέλλεται σαν "διακριτός ρόλος των ΤΕΙ" ηχεί σαν απειλή οπισθοδρόμησης σε ένα καθεστώς που καταρράκωσε στο παρελθόν την τεχνολογική εκπαίδευση και στο οποίο θα ήταν δραματικό λάθος να επιστρέψουμε.
Ό,τι θετικό έχει συμβεί στο χώρο των ΤΕΙ από καταβολής του θεσμού, οφείλεται σε ακαδημαϊκούς με ήθος και συνείδηση, των οποίων το έργο δεν μπορεί να απαξιώνεται.
Δεν πρόκειται απλώς για ένα ακόμη αίσθημα αδικίας, ούτε για συνδικαλιστική διεκδίκηση. Πρόκειται για ζήτημα αξιοπιστίας των θεσμών γενικώς, ζήτημα συνέχειας και συνέπειας, που είναι ζωτικής σημασίας σε ώρες κρίσης.
Δυστυχώς το ήθος αυτό δεν είναι ο γενικός κανόνας, και δεν έχουμε καμιά πρόθεση να αγνοήσουμε τα πολλά νοσηρά φαινόμενα, που ευδοκιμούν και στο χώρο των ΤΕΙ εδώ και χρόνια. Για λόγους όμως τόσο συμβολικούς, όσο και ουσιαστικούς, δέον είναι να προχωρήσουμε στο επόμενο βήμα όχι με ισοπεδωτικές χειρονομίες επί τα χείρω, αλλά μέσα σε πνεύμα πραγματικής αξιολόγησης.
Το κέρδος θα είναι τεράστιο, αφού θα αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη στην εν πολλοίς απωλεσθείσα ακαδημαϊκή τιμή μέσα από διαδικασίες αξιολόγησης κατά περίπτωση και πραγματικού εξορθολογισμού του χάρτη της μεταλυκιακής εκπαίδευσης, σε νέα βάση και με νέο ήθος.
Η παρούσα πρόταση κινείται σε δυο βασικούς άξονες:
1. Μεταλυκειακή εκπαίδευση πολλαπλών ταχυτήτων, α λα κάρτ, με κατοχύρωση της επαγγελματικής εκπαίδευσης, δίχως να εμποδίζεται ο φοιτών στην απεριόριστη ανέλιξη και πρόοδό του (στο πνεύμα και των ως τώρα εισηχθέντων σχετικών μεταρρυθμίσεων)
2. Ενιαία αντιμετώπιση των ακαδημαϊκών στελεχών των ΑΕΙ. Από τον υφιστάμενο κατακερματισμό (π.χ. επίκουροι καθηγητές δύο ταχυτήτων) επωφελούνται μόνο οι ολιγοβαρείς. Αντίστοιχα, ο κατακερματισμός των ακαδημαϊκών υποδομών αποβαίνει σε βάρος της ποιότητας των παρεχόμενων σπουδών.
Συνοπτική παρουσίαση των προτεινόμενων κύκλων σπουδών στην μεταλυκειακή εκπαίδευση
. Επαγγελματικός κύκλος, 2 έτη. Αντιστοιχεί σε αυτό που έχει ονομαστεί επίσης "περιφερειακά κολλέγια διετούς φοίτησης". Απευχόμαστε τη χρήση του όρου "κολλέγιο", ο οποίος καλώς ή κακώς έχει συνδεθεί στην συνείδηση των
Ελλήνων με αμφιβόλου ποιότητας ιδιωτικά εκπαιδευτήρια, και προκαλεί
συνειρμούς υπαγωγής της δημόσιας εκπαίδευσης στα ήθη της ιδιωτικής.
Δίδεται πρόσβαση:
α) στους κατόχους Απολυτηρίου Λυκείου, ανεξαρτήτως του εάν συμμετείχαν ή όχι στις Πανελλαδικές εξετάσεις, μετά από επιλογή των Σχολών στις οποίες υποβάλλουν τον φάκελό τους
β) [με ποσόστωση?] σε άτομα που μπορούν να πιστοποιήσουν 3 έτη επαγγελματικής προϋπηρεσίας στον κλάδο τον οποίο αφορά η εκπαίδευση.

Πρόγραμμα σπουδών:
Οι σπουδές δεν οργανώνονται αυτοτελώς, αλλά στους κόλπους μιας αντίστοιχης Πανεπιστημιακής Σχολής, που αξιοποιεί για το σκοπό αυτό όλα τα ακαδημαϊκά της μέσα (διδακτικό - ερευνητικό προσωπικό, μεταπτυχιακούς διδακτορικούς φοιτητές, ειδικό τεχνικό προσωπικό, εργαστήρια κλπ.). Αυτή συντάσσει το πρόγραμμα σπουδών, μεριμνά για την υλοποίησή του και εποπτεύει την όλη ακαδημαϊκή υπόσταση του επαγγελματικού κύκλου. Έτσι αποφεύγεται η στεγανοποίησή του, η οποία μπορεί να έχει πολύ βαρύ κόστος όσον αφορά την ποιότητα του διδακτικού προσωπικού, αλλά και της εν γένει
οργάνωσης. Επιτρέπει δε να δημιουργηθεί εκεί φυτώριο στελεχών (υποψήφιοι διδάκτορες π.χ.), αλλά και χώρος εφαρμογής καινοτόμων πρακτικών που φέρνουν το Πανεπιστήμιο σε πραγματική διάδραση με την αγορά εργασίας.
Αυτή η διάδραση δεν εννοείται ως μονοσήμαντος προορισμός της μεταλυκειακής εκπαίδευσης, αλλά ως πραγματικό πεδίο ζυμώσεων, επ' ωφελεία της κοινωνίας.

Πτυχίο:
Το πτυχίο επιτρέπει γρήγορη ενσωμάτωση στην επαγγελματική ζωή. Συνοδεύεται από σαφώς περιγεγραμμένα επαγγελματικά δικαιώματα. Αυτό επιβάλλει αυστηρή επιλογή των γνωστικών αντικειμένων του Επαγγελματικού κύκλου, καθώς και ακόμα αυστηρότερη χωροταξία, που να διασφαλίζει επαρκείς υποδομές, αλλά και επαρκή προσέλευση υποψηφίων. Μόνο τα υφιστάμενα Ιδρύματα της περιφέρειας διαθέτουν επαρκή γνώση και εμπειρία ώστε να είναι σε θέση να εισηγηθούν ρεαλιστικές προτάσεις επί τούτων. Μόνο αν τα ίδια τα Πανεπιστήμια συγκροτήσουν τον επαγγελματικό
κύκλο σπουδών μπορεί να υπάρξει εγγύηση για την μη απαξίωσή του στο μέλλον. Είναι δε ζωτικό η συγκρότηση αυτή να γίνει με όρους θετικούς ("επέκταση" του ακαδημαϊκού ρόλου των Ιδρυμάτων της περιφέρειας) και όχι αρνητικούς ("υποβίβαση" υφιστάμενων ακαδημαϊκών οντοτήτων).
Συνέχιση σπουδών:
Το πτυχίο δίνει πρόσβαση [με ποσόστωση?] στον Πρώτο κύκλο σπουδών [στο β΄ έτος?], μετά από επιλογή των Σχολών στις οποίες οι πτυχιούχοι υποβάλλουν τον φάκελό τους.
. Πρώτος κύκλος, 3 ή 4 έτη
Δίδεται πρόσβαση:
Στους κατόχους Απολυτηρίου Λυκείου που συμμετείχαν στις Πανελλαδικές εξετάσεις, μετά από επιλογή των Σχολών στις οποίες υποβάλλουν τον φάκελό τους. Όπου απαιτούνται ειδικά μαθήματα, τα ίδια τα Πανεπιστήμια οργανώνουν τις σχετικές δοκιμασίες και όχι ο κεντρικός μηχανισμός του Υπουργείου.

Πτυχίο- Συνέχιση σπουδών:
Το πτυχίο, τα επαγγελματικά δικαιώματα, η συνέχιση των σπουδών στον δεύτερο (μεταπτυχιακό) ή τρίτο (διδακτορικό) κύκλο οργανώνονται με τους συνήθεις τρόπους, ανάλογα με το γνωστικό πεδίο. Για την περιφέρεια μόνο, προτείνεται ο πρώτος κύκλος αυτός να είναι ενιαίος και να μην υφίσταται διάκριση σε Πανεπιστήμια και ΤΕΙ. Τα ΤΕΙ ως θεσμός μπορούν να συνεχίσουν να υφίστανται μεταβατικώς με σαφώς περιγεγραμμένους διακριτούς ρόλους και μόνο στα μεγάλα κέντρα.
Γιατί;
Είναι γνωστό ότι οι επιλογές των υποψηφίων υπαγορεύονται από δύο κριτήρια:
το πρεστίζ (πρώτα Πανεπιστήμιο και δευτερευόντως ΤΕΙ) και τη χωροταξία (πρώτα κέντρο και μετά περιφέρεια). Είναι αδύνατο τα ΤΕΙ της περιφέρειας, όποια και αν είναι η ποιότητα των παρεχόμενων σπουδών, να λειτουργήσουν αξιοπρεπώς όσο υφίσταται αυτή η νοοτροπία.
Για την περιφέρεια λοιπόν, προτείνουμε να ενσωματωθούν τα ΤΕΙ στα σημερινά Πανεπιστήμια, υπό την ενιαία θεσμική ομπρέλα των περιφερειακών συμβουλίων ανώτατης εκπαίδευσης. Ο τρόπος και τα μέσα της ενσωμάτωσης αυτής πρέπει να γίνουν αντικείμενο ξεχωριστής μελέτης. Η βάση της θα μπορούσε να είναι ο μηχανισμός μετεξέλιξης των ΚΑΤΕΕ σε ΤΕΙ, δια προσωποπαγών θέσεων και επανεκλογής των μελών ΕΠ εντός του νέου πλαισίου.

Τα οφέλη:
1. Οικονομία πόρων, μέσων και υποδομών (περαιτέρω ανάλυση δεν είναι της παρούσης - ουδείς αμφισβητεί το επιχείρημα)
2. Άμεση συγκρότηση Επαγγελματικού κύκλου σπουδών με ορθολογικό σχεδιασμό, ανάλογα με
α) τις εγνωσμένες ανάγκες της ενεχόμενης Περιφέρειας και
β) τους διαθέσιμους πόρους.
Τα στελέχη και οι υποδομές των ΤΕΙ αξιοποιούνται για την συγκρότηση του Επαγγελματικού ή/και Πρώτου κύκλου, ανάλογα με την αξιολόγησή τους.
Η εποπτεία των Πανεπιστημίων εγγυάται την ποιότητα και τη βιωσιμότητα των επαγγελματικών κύκλων σπουδών της περιφέρειας.
3. Αξιοποίηση των υφιστάμενων κτηρίων και υποδομών, ακόμα και όταν είναι διασπαρμένα: το Πανεπιστήμιο εποπτεύει τα προγράμματα σπουδών του Επαγγελματικού κύκλου, που κρατά έτσι στον τόπο τους στελέχη και υποψήφιους φοιτητές που δεν μπορούν ή δεν επιθυμούν να μετακινηθούν.
Τα περιφερειακά ιδρύματα, που αδίκως έχουν στιγματιστεί ως προϊόντα πελατειακών σχέσεων ψηφοθηρίας και ως μηχανισμοί εξυπηρέτησης των πιο παθητικών μορφών τοπικής οικονομίας, μπορούν να φέρουν πραγματικά ανάσα ζωής, δημογραφική αναζωογόνηση και φρέσκες ιδέες σε έναν χώρο σήμερα εγκαταλελειμμένο χάριν του αθηνοκεντρισμού. Αν η αυτοτελής ύπαρξή τους γέννησε προβλήματα, αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο ότι περιοριζόταν στο ρόλο του φτωχού συγγενή των Πανεπιστημίων. Αντίθετα, η ένταξή τους στα τελευταία αυτά μπορεί να δρομολογήσει νέα πραγματικότητα, ακαδημαϊκά ισορροπημένη και λειτουργικά-χωροταξικά εξορθολογισμένη. Η λύση αυτή θα αποσυμφορήσει τα κέντρα, ενώ συγχρόνως θα ικανοποιήσει τις τοπικές κοινωνίες.
4. Καμιά ακαδημαϊκή οντότητα δεν "κλείνει", αλλά όλες μεταλάσσονται ορθολογικά. Όλοι και όλα αξιολογούνται από ενιαίο φορέα και αποφεύγεται η μηχανική αντιμετώπιση μιας ακαδημαϊκής πραγματικότητας που την χαρακτηρίζει η ποικιλία και η πολυπλοκότητα. Η οργάνωση Επαγγελματικών κύκλων σπουδών από τα Πανεπιστήμια με εσωτερικές διαδικασίες (όχι δηλαδή αυτόματη μετατροπή υφιστάμενων οντοτήτων σε "κολλέγια") προσφέρει χώρο για να αξιοποιηθεί το προσωπικό (διοικητικό, τεχνικό και διδακτικό) υφιστάμενων ΤΕΙ, ανάλογα με την επιθυμία, αλλά και την αξιολόγησή του. Ομοίως αξιολογείται το χωροταξικό ζήτημα: οι Αρχές του κάθε Πανεπιστημίου επιστρατεύουν ακαδημαϊκά και λειτουργικά κριτήρια, λαμβάνοντας υπόψιν τις ιδιαιτερότητες της κάθε Περιφέρειας, προκειμένου να αξιοποιήσουν τις υποδομές που έχουν στην διάθεσή τους.
5. Διευθετούνται οριστικά τα προβλήματα που αφορούν τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων, αφού οι σχετικές προτάσεις εκπορεύονται πλέον από ενιαία θεσμική αρχή.

Εφαρμογή περίπτωσης: ΤΕΙ Ηπείρου
Η πρόταση που ακολουθεί ΔΕΝ είναι προϊόν ενδελεχούς μελέτης. Προτείνει απλά ένα ενδεικτικό σχήμα, το οποίο μπορεί να "εικονοποιήσει" τις θέσεις που αναπτύχθηκαν πιο πάνω, εν αναμονή περαιτέρω επεξεργασίας. Με βάση αυτό, τα Τμήματα του ΤΕΙ Ηπείρου θα μπορούσαν να ενσωματωθούν στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων ως εξής:
Τμήμα Νοσηλευτικής [Ιωάννινα]
Τμήμα Λογοθεραπείας [Ιωάννινα]
- Εντάσσονται στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων ως ανεξάρτητος Πρώτος κύκλος σπουδών, και
- Δρομολογούν πιθανόν θεμελίωση αντίστοιχου Επαγγελματικού κύκλου σπουδών στην ίδια πόλη [??]
Τμήμα Βρεφονηπιοκομίας [Ιωάννινα]
- Εντάσσεται στην (ενιαία?) Παιδαγωγική Σχολή του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων ως ανεξάρτητος Πρώτος κύκλος σπουδών ή/και ως Επαγγελματικός κύκλος σπουδών στην ίδια πόλη (Με δεδομένη την ευελιξία του σχετικού προγράμματος σπουδών ως προς τις υλικοτεχνικές υποδομές και την υψηλή ζήτηση από την αγορά εργασίας, η λειτουργία ενός τέτοιου Επαγγελματικού κύκλου θα μπορούσε στο μέλλον να εδρασθεί και σε άλλη πρωτεύουσα νομού της Ηπείρου, μετά από σχετική έρευνα και αξιολόγηση) Τμήμα Τεχνολογίας Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών [Άρτα] Εντάσσεται στην αντίστοιχη υποδομή του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων ως ανεξάρτητος Πρώτος κύκλος σπουδών (στα Ιωάννινα) ή/και ως Επαγγελματικός κύκλος σπουδών στην Πρέβεζα (Με δεδομένη την ευελιξία του σχετικού προγράμματος σπουδών ως προς τις υλικοτεχνικές υποδομές και την υψηλή ζήτηση από την αγορά εργασίας, η λειτουργία ενός τέτοιου Επαγγελματικού κύκλου θα μπορούσε στο μέλλον να εδρασθεί και σε άλλη πρωτεύουσα νομού της Ηπείρου, μετά από σχετική έρευνα και αξιολόγηση) Τμήμα Λογιστικής [Πρέβεζα] Τμήμα Χρηματοοικονομικής & Ελεγκτικής [Πρέβεζα] Εντάσσεται στην Σχολή Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων ως ανεξάρτητος Πρώτος κύκλος σπουδών ή/και ως Επαγγελματικός κύκλος σπουδών στην Πρέβεζα (Με δεδομένη την ευελιξία του σχετικού προγράμματος σπουδών ως προς τις υλικοτεχνικές υποδομές και την υψηλή ζήτηση από την αγορά εργασίας, η λειτουργία ενός τέτοιου Επαγγελματικού κύκλου θα μπορούσε στο μέλλον να εδρασθεί και σε άλλη πρωτεύουσα νομού της Ηπείρου, μετά από σχετική έρευνα και αξιολόγηση) Τμήμα Τουριστικών Επιχειρήσεων [Ηγουμενίτσα] Εντάσσεται στην Σχολή Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων ως Επαγγελματικός κύκλος σπουδών στην Πρέβεζα Τμήμα Εφαρμοσμένων Ξένων Γλωσσών στη Διοίκηση και στο Εμπόριο [Ηγουμενίτσα] Εντάσσεται στην Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων ως ανεξάρτητος Πρώτος κύκλος σπουδών στα Ιωάννινα ή/και ως Επαγγελματικός κύκλος σπουδών στην Πρέβεζα
Τμήμα Φυτικής Παραγωγής [Άρτα]
Τμήμα Ζωικής Παραγωγής [Άρτα]
Τμήμα Ανθοκομίας & Αρχιτεκτονικής Τοπίου [Άρτα]
Τμήμα Ιχθυοκομίας - Αλιείας [Ηγουμενίτσα]
Δημιουργούν Σχολή Γεωπονικών Επιστημών στους κόλπους του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων ως ανεξάρτητος Πρώτος κύκλος σπουδών ή/και ως Επαγγελματικός κύκλος σπουδών, και παραμένουν χωροταξικά στην Άρτα, όπου αξιοποιούν όλες τις υφιστάμενες υποδομές.
Δρομολογούν σχετικούς Επαγγελματικούς κύκλους σπουδών στην Άρτα, μετά από σχετική έρευνα και αξιολόγηση των ενδεδειγμένων κατευθύνσεων. Ανεξάρτητος Επαγγελματικός κύκλος σπουδών στον τομέα της ιχθυοκομίας (ή/και άλλου
παρεμφερούς αντικειμένου) οργανώνεται στην Ηγουμενίτσα, όπου αξιοποιούνται όλες οι υφιστάμενες υποδομές.
Τμήμα Λαϊκής & Παραδοσιακής Μουσικής [Άρτα] Εντάσσεται, ομού με το Τμήμα Πλαστικών Τεχνών και Επιστημών της Τέχνης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, σε νέα Σχολή Τεχνών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων ως ανεξάρτητος Πρώτος κύκλος σπουδών στα Ιωάννινα.
Ώστε ο χάρτης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ήπειρο να διαμορφώνεται ως ακολούθως:
Ιωάννινα
- Πανεπιστήμιο, με τις υφιστάμενες σχολές του
+ Σχολή Τεχνών, που προκύπτει από την συγχώνευση του Τμήματος Πλαστικών τεχνών και Επιστημών της Τέχνης με το Τμήμα λαϊκής & παραδοσιακής μουσικής
+ Σχολή Γεωπονικών Επιστημών (που δεν εδράζεται στα Ιωάννινα, αλλά στην Άρτα)
- Επαγγελματικοί κύκλοι σπουδών (πιθανώς - μετά από έρευνα) Νοσηλευτικής, Λογοθεραπείας (?), Βρεφονηπιοκομίας.
Το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων ενδυναμώνεται και αγκαλιάζει όλον τον τριτοβάθμιο τομέα της εκπαίδευσης στην Ήπειρο, προσφέροντας ταυτόχρονα εγγύηση ποιότητας για όλες τις υποκείμενες δομές. Οι υποψήφιοι διδάκτορές του αξιοποιούνται για την διδασκαλία στους Επαγγελματικούς κύκλους σπουδών.
Οι υφιστάμενες υποδομές της πόλης των Ιωαννίνων επαρκούν για την κάλυψη των νέων αναγκών.
Άρτα
- Πανεπιστημιακή Σχολή Γεωπονικών Επιστημών
- Επαγγελματικοί κύκλοι σπουδών σε σχετικά αντικείμενα
Πλήρης αξιοποίηση των υφιστάμενων υποδομών και εξοπλισμού. Αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού.
Ταύτιση του campus των Κωστακιών με την γεωπονική επιστήμη, σε αρμονία με τον πρώτο του προσανατολισμό.
Εδραίωση και επέκταση της υφιστάμενης δικτύωσης των Τμημάτων ΣΤΕΓ με τον πρωτογενή τομέα της Ηπείρου.
Πρέβεζα
Επαγγελματικοί κύκλοι σπουδών Λογιστικής, Εφαρμογών πληροφορικής, Τουριστικών επιχειρήσεων [??]
Πλήρης αξιοποίηση των υφιστάμενων υποδομών και εξοπλισμού. Αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού.
Ταύτιση του campus της Πρέβεζας με την Επαγγελματική εκπαίδευση στον τομέα της Διοίκησης και Οικονομίας, σε αρμονία με τον πρώτο του προσανατολισμό. Ιδανική χωροταξία του νέου και καλαίσθητου campus για προγράμματα Δια βίου εκπαίδευσης και Θερινών ακαδημιών.
Επέκταση της υφιστάμενης δικτύωσης των Τμημάτων ΣΔΟ με τον τομέα του
τουρισμού.
Ηγουμενίτσα
Επαγγελματικοί κύκλοι σπουδών σχετικοί με την Ιχθυοκομία ή/και συναφή αντικείμενα.
Πλήρης αξιοποίηση των υφιστάμενων υποδομών και εξοπλισμού. Αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού.
Ταύτιση του campus της Πρέβεζας με την Επαγγελματική εκπαίδευση στον τομέα της Ιχθυοκομίας, σε αρμονία με τον πρώτο του προσανατολισμό.

Ο χάρτης αυτός:
α. αποτυπώνει τη δυνατότητα θετικής εξέλιξης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης της Ηπείρου χωρίς αποκλεισμούς και απαξιώσεις και προσφέρει ρεαλιστικό υπόβαθρο ανάπτυξης
β. διορθώνει την κείμενη διασπορά και εξορθολογίζει πλήρως την κατανομή των γνωστικών πεδίων στις επιμέρους ακαδημαϊκές μονάδες με ό,τι αυτό σημαίνει σε επίπεδο οικονομίας (η λέξη χρησιμοποιείται εδώ με όλες της τις σημασίες)
γ. ταυτίζει κάθε πόλη της Ηπείρου με μια τέτοια μονάδα, που μπορεί να λειτουργεί πλέον συγκεντρωμένη, με συγκεκριμένη στόχευση περιφερειακής ανάπτυξης
δ. αξιοποιεί πλήρως τις υφιστάμενες υποδομές
ε. διασφαλίζει λειτουργικά και όχι μηχανικά τις θέσεις εργασίας του υφιστάμενου προσωπικού όλων των κατηγοριών
στ. ικανοποιεί το πάγιο αίτημα των μελών του ΤΕΙ για ισότιμη αντιμετώπισή τους με τα Πανεπιστήμια
ζ. είναι απολύτως ρεαλιστικός και άμεσα εφαρμόσιμος δίχως κόστος - άρα δε υποστηρίξιμος με αξιώσεις.
Ο χάρτης αυτός ωστόσο απαιτεί:
- συνειδητοποίηση του τέλους εποχής δίχως μεμψιμοιρία, διάθεση ανάσχεσης του κλίματος παρακμής
- αναστολή εμπαθειών, ανταγωνισμών, ναρκισσισμών και των λοιπών συναφών ενδημικών συμπτωμάτων
- συστοίχιση των μελών του ΤΕΙ σε κοινούς στόχους
- ωριμότητα και υψηλοφροσύνη.

Αγαπητοί συνάδελφοι,
Ακόμα και αν διαφωνείτε με την παραπάνω πρόταση, ας συναντηθούμε στα τελευταία αυτά σημεία και ας επιχειρήσουμε, έστω και επ' εσχάτων, μια λογική σύνθεση.
Είθε!

Δεν υπάρχουν σχόλια: